tirsdag 19. februar 2013

Hjemmebakte knekkebrød

Denne oppskriften fikk jeg av ei dame på jobb, og siden har jeg bakt dem omtrent ukentlig. Disse knekkebrødene kan IKKE sammenlignes med NOE av det kjøpte jeg har smakt, er supersunne, og knallgode :)

6 dl havregryn (jeg bruker økologisk)
2 dl sesamfrø
2 dl gresskarkjerner
2 dl solsikkekjerner
1 ts salt
4 egg
7 dl vann

I tillegg har jeg oppi ca 1/2 dl Chiax (helsekost) blandet ut i 2 dl vann. Dette er superfrø, og inneholder ufattelig mye sunt og bra :) Av og til har jeg oppi linfrø, men disse må knuses, for at kroppen skal få nyttiggjort seg av næringene i linfrøene.

Bland alt det tørre, pisk sammen egg og vann - og hell det over. La det stå ca 20 minutter, slik at det sveller. Fordel på 2 bakeplater, og sett i ovn på 180 grader.

Etter 15 minutt tar du ut brettene, og ruter opp med et pizzahjul i ønsket størrelse. Etter nye 15 minutt bytter du plass på brettene i ovn. Etter nok 15 minutter tar du brettene ut av ovn, og fjerner bakepapiret, slik at de blir stekt utnder også. Bytt igjen plass på brettene, og stek ca 20 minutter. Jeg har erfart at dette ikke alltid er nok, så jeg følger godt med. Tilslutt slår du av ovn, setter ovnsdøra på gløtt, og lar det stå slik til knekkebrødene er blitt kalde :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar